Wednesday, May 18, 2011

Cuti semester 1 Bulan yang bosan!~

Assalammualaikum dan Salam sejahtera. Semoga kawan-kawan semua berada dalam keadaan Luar Biasa! Sihat ka? Haha. Now musim cuti bagi semua pelajar IPTA. Kalau dulu cuti semua selaras, tapi sekarang kementerian sudah ubah cuti, dimana cuti untuk pelajar Diploma adalah selama sebulan manakala cuti untuk pelajar Ijazah adalah selama 4 bulan! Yang tu untuk semester kali ini, manakala dengar khabar pula cuti untuk semester akan datang, pelajar Diploma pula akan cuti selama 4 bulan manakala pelajar Ijazah pula akan cuti selama 1 bulan. Benarkah begitu? Oh tidakkk... Tak dapat aku bayangkan macam mana kalau cuti aku 4 bulan nanti sedangkan cuti aku selama 1 bulan ni pun dah bosan. Tapi bila dipikirkan kalau cuti 4 bulan ok gak kot sebab boleh buat kerja. 4 bulan lama gak, kumpul duit nak kahwin pon dah lepas! Huk3..
Cuti aku selama sebulan ni hanya duduk di kampung bersama Abah tok & Mak Tok, tak dapat nak balik Sibu! Sedih gak! tapi tak ape. Duk kampung ni aku kena lah tolong Abah Tok & Mak Tok, lagi-lagi cucu lelaki pertama, so kenalah ada tanggung jawab sikit kan! Cehhh poyo lak ai...
Macam semalam aku dengan Abah tok nak buat rumah stor baru at belakang, nampaknya kena bertukar kursus! Haha. kalau di UTHM aku belajar Kejuruteraan Elektrik manakala di kampung pula aku kena belajar Pembinaan Bangunan ala-ala Kejuruteraan Awam gitu. So dapat gak pengalaman! (harap-harap dapat gak upahkan!). Kadang-kadang duk kampung aku tolong atok aku g kebun, kat kebun nanti buatlah kerja menyawit, meracun dan sebagainya. Yang paling penting kena tolong atok aku halau ayam ke reban di waktu maghrib, tu pon kadang-kadang jew. Ngeee!
So skang ni cuti untuk 1 bulan ni kerja aku hanyalah menolong atok aku buat rumah stor kat belakang, then bersihkan rumah mak ayah aku sebab ada orang nak sewa. Yang paling penting jaga and tengok-tengokkan Abah Tok & Mak Tok (padahal dorang yang tengokkan aku!).
Kat kampung pon bosan gak sebab tak boleh nak on9 sangat! Haishhh, bila lah TM nak pasang line streamyx ni! Kedekot tol tak nak pasang!
Kepada semua kawan-kawan aku yang sedang bercuti, semoga korang manfaatkan cuti korang! Jangan buat kerja tak senonoh okay. Agak-agak kalau korang bosan, korang halo-halo aku and kita sama-sama lepak kat Warung Sore-Sore! Huhu! Papai All!
Note : Tak sabar nak masuk Semester baru!

No comments:

Post a Comment