Tuesday, January 29, 2013

UBAT SEJUK untuk ULSER MULUT

Maaf ye! Saya post pasal ubat-ubatan lagi. Dah macam blog pakar perubatan pula! Cewahhh!!!!! 
Aku Memang Poyo!!! 

Okay-okay, manusia tak lari dari kena sakit Ulser Mulut kan? Kalau orang kampung panggil Mati Ikan atau Mata Ikan. Haa.. so jangan pelik kalau ada orang cakap dia kena Mata Ikan, maksudnya bukan die makan Mata Ikan and dapat penyakit sakit mata, tu maknanya dia kena penyakit yang sama dengan Ulser Mulut atau lebih lagi dikenali dengan Bibir Pecah. TETAPI Ulser Mulut ni bukan sekadar di bahagian bibir je. Malah turut akan ada di bahagian tepi bibir, bawah lidah, tepi lidah dan yang paling perit ialah di bahagian tekak. So kepada sesiapa yang mungkin sakit tekak especially bila nak telan air liur tu, cuba nganga mulur korang besar-besar and suluh lampu and then tengok ada tak ketumbuhan Ulser di bahagian tekak. Jika ada, maknanya anda bukanlah terkena penyakit sakit tekak biasa, tetapi tulah ulser di bahagian tekak. 

Okay -okay, kita sambung, kalau bab macam mana terkena ulser ni?
Okay ini apa yang berdasarkan pengalaman saya yang selalu kena ok. Selalunya manusia ni kena ulserkan sebab :

PERTAMANYA ialah PERUBAHAN CUACA.
KEDUANYA ialah sebab KEMURUNGAN. Haa.. yang selalu tension pu boleh kena ulser, banyak berfikir sampai murung pon boleh kena. KETIGANYA sebab
KETIGANYA sebab TAK BAYAK CAKAP. Ini sebab mulut tak aktif, daging dalam mulut ni kena banyak bergerak, so kena selalu banyak cakap. pot pet pot pet lah jawabnya
KEEMPAT sebab kekurangan Vitamin, so pandai-pandailah ambik vitamin untuk tambah kekuatan badan.
Dan YANG TERAKHIR ialah kita sangat kurang minum air masa. Itulah sedikit mengapa Ulser pernah datang dalam mulut saya. Datang sorang tak pe lah gak, kekadg bawa kawan. Hampeh tol...

Okay-okay, bab rawatan pulak kita masuk!

Kalau rawatan Tradisional kompomlah letak GARAM kan? Korang sanggup? Saya sanggup aje. Tapi sesetengah orang tak sanggupkan? Pedih memang pedih, tapi nikmat sebenarnya letak garam, ibarat kena seksa dengan orang jahat! Haha.

Okay bawah ni Ubat yang saya selalu guna. Nama dia WATERMELON FROST. Ubat ni jenis serbuk, bukan cecair atau gel sapu macam BONJELA.

Rasa dia PAHIT tapi sekejap je. Lepas tu tempat ulser tu akan rasa sejuk bila dah letak ubat ni. Cara guna senang. tengok dulu gambar dia bawah ni sebab ada dua jenis bungkusan

Ubat yang ni bahagian depan die jenis muncung, so nak guna kena letak di bahagian ulser and picitkan dia. Pada saya guna ni susah sikit sebab kalau kena ulser bahagian tekak, boleh mereka ubat ni ke tempat lain. PAHIT gila nanti!
*Gambar ni saya download dari tenet, TQ kepada pengupload.

Yang ni pun sama Watermelon Frost, cuma ni jenis lain. Kalau nak guna, pakai cotton bud and letak di bahagian ulser. Mudah sikit yang ni.


Ubat ni TAK PEDIH dan TAK SAKIT, tapi pengguna akan rasa sejuk lepas guna ni. Belilah ye. Kat Watsons pun ada kalau tak silap. Harga tak tahu. Kalau tak ada kat Watson, boleh beli di kedai Ubat Cina. Pahamlah dia nanti.

Selamat mencuba!

Comments
2 Comments

2 comments:

  1. jan dah sebulan kena ulser ni haa.. baru nak baik pas letak garam.. dalam gila.. :(

    ReplyDelete
  2. xsakit?? confirm ker?? nk try.....ermmmm :'(

    ReplyDelete